To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Veg - Wegetarianizm / Weganizm
Forum dla Weg(etari)an

Dieta i zdrowie - Jod

frik??? - 2004-07-14, 12:14
Temat postu: Jod
źródła jodu w diecie wegetariańskiej. Prosze o informacje.

POZDRAWIAM

Michał - 2004-07-14, 12:35



:)

Kaszti - 2004-07-14, 17:01

W celu uzupełnienia pokładów jodu w organiżmie należy udać się nad Bałtyk i głęboko wdychac nadmorskie powietrze :)
Michał - 2004-07-14, 17:07

Żarty żartami, ale w zachodnich krajach, gdzie nie dodaje sie jodu do soli niedobor tego pierwiastka jest powaznym problemem dla wielu wegan i wegetarian.

Wiecej na ten temat w newsletterze dr Michael Gregera http://www.veganmd.org/november2003.html (podpunkt F.).

puszczyk - 2004-07-15, 07:04

Też ostatnio zastanawiałam się nad tematem jodu. :) Czy sól morska zawiera go więcej niż jodowana?

Wiem na pewno, że zawiera tylko 34 % chlorku sodu i jest bogata w mikroelementy. Szczegóły tutaj:
http://www.gastronomie.pl.../solmorska.html

Michał - 2004-07-15, 08:11

Najwidoczniej sól morska jest słabym źródłem jodu: http://www.saltinstitute.org/iodine-seasalt.htm
xyuix - 2004-07-17, 06:32

ja np. od paru lat mam nadzynnosc czy tam niedoczynność tarczycy i muszę brać tabletki... tzn. nie biorę.... i tak cały czas myślałam,że ta sól i inne takie moje "naturalne uzupełnianie" dadzą jakiś efekt... nie dały i zaczęłam brać jod w tabletkach.... dokładniej to od wczoraj ;) a wie ktos może w czym jeszcze jest jod? bo słyszałam,że w niektótórych warzywach tez.... wie ktoś może coś o tym?
xQBAMISZCZx - 2004-07-17, 10:36

http://www.animal-liberation.pl/index.php?d=378
Tam cos jest o jodzie. ;)

frik??? - 2004-07-17, 12:18

jod w postaci mineralnej (sól) zwiększa prawdopodobieństwo nowotworu tarczycy
Michał - 2004-07-17, 12:43

Oj, pierwszy raz o tym slysze. Jakies szczegoly?
frik??? - 2004-07-17, 14:32

ze szkoły wyniosłem że jód i selen to minerały nowotworogenne uh. Pozatym sama sól do najzdrowszych rzeczy nie należy nie bez powodu mówi się o niej "biała śmierć" więc lepiej nie przesadzać. To niestety jedyne info jakie posiadam ;)
parasolnik - 2004-07-17, 16:03

Kaszti napisał/a:
W celu uzupełnienia pokładów jodu w organiżmie należy udać się nad Bałtyk i głęboko wdychac nadmorskie powietrze :)


a najlepiej tu zamieszkac;>

Kaszti - 2004-07-17, 17:01

parasolnik napisał/a:
Kaszti napisał/a:
W celu uzupełnienia pokładów jodu w organiżmie należy udać się nad Bałtyk i głęboko wdychac nadmorskie powietrze :)


a najlepiej tu zamieszkac;>

I to właśnie jest moje wielkie marzenie.....a przynajmniej móc spędzać tam znaczną cześć roku.

Michał - 2004-07-17, 20:56

Nie wydaje mi, aby sol jodowana stosowana z umiarem mogla stanowic zagrozenie dla czyjegos zycia.

Wprost przeciwnie, weg*nie stosujacy sol jodowana znacznie rzadziej cierpia z powodu chorob tarczycy niz weg*nie stosujacy sol morska.

Anonymous - 2004-07-17, 23:19

Znaczenie jodu w diecie
artykuł mgr. Magdaleny Makarewicz-Wujec i dr. n. med. Małgorzaty Kozłowskiej-Wojciechowskiej z Instytutu Żywności i Żywienia

Najczęstszym objawem niedoboru jodu jest powiększenie tarczycy zwane wolem.

Jod jest pierwiastkiem niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka. Bierze udział w produkcji hormonów tarczycy: tyroksyny i trójjodotyroniny. Hormony te z kolei regulują metabolizm, wzrost, dojrzewanie, pracę układu nerwowego, mięśniowego oraz krążenia. Ponad 60% jodu obecnego w organizmie znajduje się w tarczycy. Pozostała ilość występuje głównie w jajnikach, kościach i krwi.


Ile go potrzebujemy?


Zapotrzebowanie na jod waha się w zależności od wieku oraz stanu fizjologicznego i wynosi:

dla noworodków i niemowląt do 6. miesiąca życia - 40 mikrogramów dziennie,
dla niemowląt od 7.-12. miesiąca życia - 50 mikrogramów,
dla dzieci od 1.-3. roku życia - 70 mikrogramów,
4.-6. r. ż. - 90 mikrogramów,
7.-9. r. ż. - 120 mikrogramów,
10.-15. r. ż. - 150 mikrogramów,
16.-18. r. ż. - 160 mikrogramów, tyle samo co dorośli.
Zwiększone zapotrzebowanie mają kobiety w ciąży (180 mikrogramów) i karmiące (200 mikrogramów), co sprawia, że są one najbardziej narażone na niedobory jodu w organizmie.


A jeśli niedobór?


Zbyt małe spożycie jodu pociąga za sobą bardzo poważne konsekwencje: wole endemiczne, niedoczynność tarczycy, opóźnienie rozwoju psychofizycznego, zaburzenia rozrodczości, kretynizm, zwiększoną śmiertelność wśród dzieci.

Najczęstszym objawem niedoboru jest wole. Organizm próbuje wyrównać niedobór jodu powiększeniem tarczycy i w ten sposób podwyższyć produkcję tyroksyny i trójjodotyroniny. Przyczyny rozwoju wola to zazwyczaj długotrwały niedobór jodu w pożywieniu i niewłaściwe żywienie (duży udział produktów zawierających czynniki wolotwórcze połączony z niedoborem jodu). Powstawaniu wola sprzyja również okres dojrzewania oraz ciąża, kiedy to znacznie zwiększa się zapotrzebowanie na jod. Niedobory jodu występują praktycznie na terenie całego kraju, a zwłaszcza w jego regionach południowych i wschodnich. Powoduje je mała ilość jodu w glebie, co pociąga za sobą małą zawartość jodu w żywności i wodzie.

Na szczęście w Polsce obserwuje się w większości wole wczesne, I stopnia (Ia - tarczyca macalna, niewidoczna przy odchyleniu głowy, Ib - tarczyca widoczna przy odchyleniu głowy). Powiększenie tarczycy II stopnia obserwuje się tylko u około 4% ludności, a wole III stopnia (tarczyca w tym przypadku jest już widoczna z dalszej odległości) ma około 0,2% Polaków.

Leczenie wola prostego spowodowanego niedoborem jodu w pożywieniu polega na stosowaniu płynu Lugola lub na interwencji chirurgicznej, jeśli rozmiary wola są duże.



Źródła jodu


Ponieważ niedobory jodu mogą mieć tak groźne konsekwencje, szczególnie ważna jest profilaktyka polegająca na dostarczaniu organizmowi wraz z pożywieniem odpowiednich dawek jodu. Najlepszym jego źródłem są niewątpliwie ryby morskie i owoce morza. Średnio w Polsce zawartość jodu w rybach to: dorsz 110 mikrogramów/100 g produktu, łosoś - 44 mikrogramy/100 g produktu, płastuga - 52 mikrogramy/100 g produktu, makrela wędzona - 40 mikrogramów/100 g produktu, śledź - 30 mikrogramów/100 g. Jest to jedyne naturalne pewne źródło jodu w żywności, ponieważ zawartość tego pierwiastka w warzywach, owocach, produktach zbożowych oraz mlecznych jest zmienna i zależy w dużym stopniu od miejsca uprawy lub hodowli. Gdy gleba jest uboga w ten składnik mineralny, rośliny na niej rosnące również będą zawierały go niewiele. Zawartość jodu w mleku i produktach mlecznych zależy z kolei od jego obecności w paszy spożywanej przez krowy.

W celu dostarczenia tego deficytowego składnika mineralnego w wielu krajach joduje się sól kuchenną, wzbogaca w jod gotowe produkty, stosuje preparaty zawierające jod, zwłaszcza w stosunku do osób najbardziej zagrożonych (przede wszystkim kobiet w ciąży), joduje paszę dla zwierząt.

Najbardziej skuteczną, gwarantującą wzrost spożycia jodu przez całą populację, formą zapobiegania niedoborom jest stosowanie do celów kulinarnych soli jodowanej, stąd też w naszym kraju od 24 lipca 1996 r. istnieje obowiązek jodowania soli kuchennej 3-19 mg/kg soli. Taka ilość jodu jest zupełnie bezpieczna dla zdrowia i nie powinna budzić obaw. Obowiązek jodowania nie dotyczy soli stosowanej do celów przemysłowych, np. przy produkcji wędlin czy też pieczywa.

Mimo dobroczynnego działania soli jodowanej nie należy spożywać jej więcej niż 1 łyżeczkę dziennie. Nadmiar soli w diecie może prowadzić bowiem do rozwoju nadciśnienia tętniczego.

Źródłem jodu mogą być również niektóre gatunki wód mineralnych. Warto sprawdzić na etykiecie, czy dana woda mineralna zawiera jod, i wprowadzić ją do codziennego jadłospisu.



Czego się wystrzegać?


Niektóre produkty spożywcze zawierają substancje wolotwórcze, które mogą ograniczać przyswajanie jodu z żywności. Substancje te należą do tioglikozydów i występują w rodzinie roślin krzyżowych. Do tej pory zidentyfikowano około 80 naturalnych związków należących do tej grupy. Ich działanie wolotwórcze polega na blokowaniu wiązania jodu i tworzenia z tyrozyny tyroksyny niezbędnej do produkcji hormonów tarczycy.

Długotrwałe spożywanie roślin krzyżowych, a więc przede wszystkim kapusty, kalafiora, brukselki i soi, przy jednocześnie niewielkiej zawartości jodu w diecie, może przyczyniać się do istnienia niedoborów jodu. Czynniki wolotwórcze zawarte są również w rzepie i brukwi. Dotyczy to przede wszystkim warzyw surowych. Gotowanie bowiem zmniejsza zawartość tych niekorzystnych substancji o ponad 30%. Osoby, u których rozwinęło się wole proste lub stwierdzono niedobór jodu, powinny znacznie ograniczyć spożywanie tych warzyw oraz orzeszków ziemnych i gorczycy, bogatych w substancje wolotwórcze.

Wzmianki o chorobach wywołanych niedoborem jodu istnieją już w Starym Testamencie i chińskich papirusach. Już w tamtych czasach wiedziano, że wole można leczyć, podając choremu popiół ze spalonych gąbek, lecz nie znano składnika, który miał tak dobroczynne działanie.

Jod jako składnik odżywczy został odkryty w organizmach żyjących w morzu dopiero na początku XIX wieku.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group